Select Page

123

Varianta ocolitoare Iași Est

Prin dezvoltarea infrastructurii, a transportului public și parcărilor tip Park’N’Ride, locuitorii din Bucium, Poitiers și zonele periurbane Vișan, Hlincea, Trei Fântâni, Păun, Bârnova pot avea acces la serviciile și obiectivele socio-economice ale unui oraș cu forță de pol regional.

Argument

Traficul greu înspre/dinspre aglomerarea Iași se desfășoară pe actuala tramă stradală existentă, subdimensionată și în total conflict funcțional și contradicție cu conceptul (european) de ocolire a zonelor urbane locuite. Traficul greu în aglomerarea Iași se desfășoară via DJ 248, DN 28D, DN 24 și DN 28. Toate cele 4 drumuri traversează aglomerarea Iași. Acest aspect determină ambuteiaje în trafic, conflict de funcțiuni și riscuri permanente atât pentru participanții la trafic cât și pentru locuitorii riverani drumurilor respective!

1. Relația Vaslui-Iași via DJ 248 + V.O. Iași (DN 28D)
Capacitatea portantă a actualului D.J. 248 nu permite preluarea traficului greu la un nivel considerabil astfel că traficul principal de mărfuri se desfășoară preponderent pe relația unde se asigură (teoretic) tonajul majoritar, respectiv via DN 24.
DJ 248 este folosit de transportatori pentru a evita eventualele controale cu privire la depășirea tonajului. Controale extrem de frecvente pe Vaslui-Iași via DN 24. Relația Vaslui-Iași prin Grajduri și via DN 28D (centură care traversează satele Lunca Cetățuii și Uricani) este una ineficientă datorită conflictelor de trafic cu zona periurbana Iași și implicit a unei viteze medii de deplasare destul de reduse.
Relația Vaslui-Iași via DJ 248 și VO Iași-Vest (centură) este ineficientă deoarece nu preia tot traficul greu. Traficul greu dinspre vama Albița și municipiul Huși nu este “atras” de această relație.

2. Relația Vaslui-Iași via DN 24
Actualul DN 24 reprezintă principala arteră a traficului (greu) dinspre Vaslui. Expansiunea teritorială a municipiului Iași înspre satul Bucium (devenit în timp cartier al orașului) de-a lungul principalului drum național a condus către una dintre cele mai “ancestrale” zone ambuteiate din municipiul Iași. Dezvoltarea imobiliară (haotică) din zonă a condus către creșterea mobilității urbane și la un conflict grav de trafic: trafic greu într-o zona rezidențială formată din locuințe individuale și colective.

3. Relația vama Albița-Iași via DN 28
Traficul greu crescut dinspre cea mai mare vama din estul României către nord-vestul României și implicit vestul României trece inevitabil prin municipiul Iași adăugând (alte) mașini grele și transporturi agabaritice la o trama stradală urbană deja subdimensionată și aglomerată de traficul și mobilitatea locală.

Date fiind explicate cele 3 relații consider că e nevoie de un adevărat drum ocolitor care să fie accesibil pentru traficul greu dinspre Vaslui și vama Albița.

Actuala tramă stradală este subdimensionată

Traficul greu nu ocolește zonele urbane locuite

DJ 248, DN28D, DN 24 și DN 28 traveresează aglomerarea Iași

Plan de implementare/ Etape și resurse

Pasul 1.

Eliminarea traficului greu/de tranzit

Prin urmare, vă propun spre dezbatere următoarea variantă de drum nou pe relația Sud, Sud-Est ce ocolește municipiul Iași: Varianta Ocolitoare Iași-Est! Propunerea își dorește să elimine traficul greu de pe șoseaua Bucium și Calea Chișinăului printr-o relație nouă, la profil de drum național, cu intersecții denivelate și noduri corespunzătoare.

Avantajele VO Iași-Est:
1) scoaterea totală a traficului greu din municipiul Iași dinspre sud (via Bucium) și est (via Tomești)
2) reducerea poluării în zona Pădurii Barnova și a municipiului Iași (zona sudică, estică și chiar centrală)
3) reducerea uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium
4) traseul V.O Iași-Est ocolește localitățile Poieni, Schitu Ducă, Stanca, Osoi, Chicerea, Tomești s.a.m.d.
5) traseul VO Est nu se suprapune peste ariile protejate Natură 2000 cu alte cuvinte Acordul de Mediu pentru a acest obiectiv de infrastructură rutieră poate fi obținut ușor nefiind necesară SEA (Studiu de Evaluare Adecvată). Nu se încalcă OUG 57/2007.
6) pentru materializarea VO Iași-Est nu este nevoie de defrișări
7) VO Iași-Est nu se suprapune cu imobile ce dețin construcții prin urmare nu vor fi demolări
8) Viteză de deplasare va fi una crescută că urmare a traseului extraurban al V.O. Iași-Est.
9) conectivitate directă cu V.O. Iași-Nord la profil de autostrada – partea a A8!

Provocări administrative și juridice:
a) suprapunerile cu terenurile cu amenajări de îmbunătățiri funciare din lunca Prutului
b) suprapunerile cu investițiile economice de pe u.a.t.-urile tranzitate
c) suprapunerile cu P.U.G. (Plan Urbanistic General)

Provocări tehnice
1) un tunel/debleu serios pe 1,5 – 1.8 km de la intersecția DN 24 (localitatea Poiana) spre DN 28
2) studierea geotehnică corespunzătoare a zonei cu densitate crescută a fragmentării reliefului dinspre DN 24 spre DN 28. Riscul activării unor procese geomorfologice actuale trebuie cuantificat și bugetat corespunzător. Sunt necesare soluții tehnice adecvate.

Din analiza constrângerilor rezultate, V.O. Iași-Est poate suferi modificări locale ale traseului însă ideea generală este de a OCOLI localitățile pentru ca V.O. Iași-Est să poată fi finanțată din fonduri europene.

Autoritățile locale se pot uni în cadrul unui A.D.I. (Asociație de Dezvoltare Intercomunala) fiind beneficiari direcți ai acestui proiect.

Citește mai multe

Pasul 2.

Implementăm o serie de măsuri care să completeze redirecţionarea traficului prin V.O. Iaşi Est

Creșterea frecvenței transportului public inclusiv cu ruta nouă pe direcția Bucium-Copou

Park’N’Ride la capăt Bucium (capacitate mare: 300-400 locuri mixt auto, punct închiriere biciclete+conexiune la transport în comun).

Pistă de biciclete pe relația Bucium-Podu Roș-Centru (conexiune la viitoarea pistă velo Tudor-Independenței-Copou-Agronomie)

Park’N’Ride de dimensiune medie la baza pasajului auto Socola

(200-300 locuri)

Materializare Centru Intermodal Socola (conexiune transport în comun+conectivitate la pista biciclete Bucium-Podu Ros+tren metropolitan – termen mediu).

Regenerare urbană și reconstrucție ecologică pârâul Vămășoaia-amenajare piste biciclete pe relația Bârnova-Bucium-TreiFântani (necesar protocol între PMI+ABA Prut-Bârlad).

Creare alternativă de trafic pe zona Plopii Fără Soț-Dealul Bucium-Trei Fântâni-pasaj subteran CF spre Calea Chișinăului

Park’N’Ride-urile de la capăt Bucium+pasaj Socola pot fi gratuite doar pentru cei care achiziționează bilet/abonament la transportul public.

Transformarea șoselei Bucium din “coridor de trafic” în bulevard urban cu îndesirea trecerilor de pietoni, prioritate/bandă dedicată transport public, trotuare conform legii și traficului pietonal preconizat, integrare infrastructură velo în sistemul de management al traficului și al circulației.

Concluzii

În concluzie, fără eliminarea traficului greu din municipiul Iași de pe șoseaua Bucium nu putem discuta de o eventuală reprofilare a drumului național. Odată eliminat traficul greu, șos. Bucium cu o parte carosabila de 11-14 m lățime, poate fi modernizată și reprofilată la un trafic și o mobilitate pe o infrastructură urbană degrevată de transporturi agabaritice, poluante și greoaie. Prin preluarea DN 24 de către Primăria Iași și având eliminat traficul greu, ulterior putem aplica conceptele și soluțiile din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și propune chiar benzi unice pentru transportul public!