123
Educație modernă în toate școlile
În viața de zi cu zi, nu mai folosim hărți pe hârtie în mașină, nu mai trimitem scrisori prin poștă și nu mai călătorim sute de km pentru o conversație. De ce în școli încă mai punem note pe hârtie, predăm din manuale pe hârtie și folosim metode din anii 1950?
Argumente / Beneficii
În anul școlar 2023-2024, 1164 de școli participă la al treilea program pilot pentru implementarea catalogului electronic, derulat de Guvernul României prin Ministerul Educației Naționale. Acest număr a evoluat de la 248 și 742 în anii anteriori.
În România, sunt 7130 de școli, din care 6118 finanțate de la buget. 3979 de școli din mediul urban și 3151 de școli din mediul rural încearcă să educe 3.495.800 de elevi (preșcolari – liceu).
În multe școli, condițiile sunt de anii 1970, iar rezultatele sunt dezastruoase. Progresul este mult prea lent date fiind tehnologiile disponibile și resursele minore necesare introducerii catalogului electronic în toate școlile din România.
Buget
În 2023, costul standard per elev este de 6.834 de lei. Conform tarifelor anunțate de companii furnizoare de soluții de catalog electronic, doar 60 lei per elev per an sunt suficienți pentru a asigura cheltuielile cu catalogul electronic, adică mai puțin de 1% din cât cheltuiește statul român cu educația.
Bugetul anual necesar este de 3.495.800 de elevi x 60 lei /elev = 209.748.000 lei. Raportat la bugetul anual propus pentru educația națională în 2024 de 57,4 miliarde lei, suma necesară catalogului electronic în toate școlile din România reprezintă 0,36%.
Programele pilot au funcționat pe baza deciziilor autonome ale școlilor de a contracta soluții oferite contra cost de companii private. Dată fiind direcția Ministerului Educației din ultimii ani de a descentraliza sistemul de catalog electronic și a-l subcontracta companiilor private, nu există niciun motiv pentru care implementarea catalogului electronic în toate școlile ar trebui să mai aștepte câțiva ani. Soluțiile tehnice există, au fost testate și pot fi extinse imediat în tot sistemul. Iar dezvoltarea accelerată a inteligenței artificiale din ultimii doi ani face din digitalizarea educației o urgență națională.
Beneficiile pentru educația românească ar fi semnificative și imediate.
Catalogul electronic trebuie implementat urgent în toate școlile din România
Finanțarea de la bugetul statului ar oferi egalitate de șanse în sistemul național de educație
Rapoartele și analizele în timp real vor permite intervenții rapide pentru îmbunătățirea rezultatelor elevilor
Descrierea proiectului
Catalogul electronic la nivelul școlilor ar fi cel mai rapid implementat de companii private, iar soluția de integrare de la nivelul Ministerului Educației ar putea fi construită cu fonduri europene prin POCIDIF.
Programul pilot nu poate fi extins imediat din cauza lipsei de audit la implementările actuale.
! Acțiuni
Vezi proiectul legislativ
Link la pdf cu legea
Vezi amendamentul la Buget 2024
Link la document cu amendament
Vezi susținerea în Parlament
Link la video de pe YouTube
Vezi susținerea din Comisia de Buget
Link la short video “În 2025 testele PISA vor fi mai bune?”
Concluzii
Unde suntem
Sistemul național de educație se confruntă cu probleme serioase, cauzate în principal de birocrație și funcționarea ineficientă, caracterizată de reguli și metode depășite.
-
Conducerile școlilor și secretariatele lor sunt copleșite de sarcini greoaie, fiind nevoite să completeze un volum enorm de raportări, statistici și acte solicitate de Ministerul Educației și Inspectoratele Școlare Județene.
-
Profesorii sunt constrânși să utilizeze vechile cataloage pe hârtie, adică un sistem de notare depășit, care consumă mult timp.
-
Elevii, care ar trebui să fie centrul sistemului, sunt privați de oportunitatea de a învăța și de a colabora la proiecte într-un mediu digital atractiv și nativ pentru ei.
-
Părinții nu sunt suficient de informați cu privire la situația și evoluția copiilor lor.
-
Ministerul Educației, ISJ-urile și autoritățile locale întâmpină dificultăți în obținerea informațiilor de la școli, ceea ce duce la luarea unor decizii fără date în timp real.
-
Comunicarea precară dintre toți acești factori implicați în educație afectează semnificativ performanța sistemului, având consecințe negative asupra performanței elevilor, absenteismului și abandonului școlar.
Unde vrem să ajungem
Beneficiile digitalizării ar fi resimțite de toți participanții la educație: elevi, părinți, profesori, directori, instituții.
-
Elevii beneficiază de atenție și conversații la timp cu părinții și profesorii despre nevoile și dezvoltarea lor personală.
-
Părinții au acces în timp real la note și absențe, comunicare directă cu profesorii și directorii și analiza evoluției copiilor lor.
-
Profesorii introduc rapid notele și absențele, generează medii și rapoarte automate, și semnalizează riscurile de abandon, corigență sau note insuficiente.
-
Directorii vizualizează cataloagele și orarele tuturor claselor și profesorilor, obțin statistici privind elevii și generează automat rapoarte pentru Direcțiile Județene și Ministerul Educației Naționale.
-
Instituțiile județene și naționale generează automat și în timp real rapoarte globale, specifice sau individualizate, comunică direct și eficient cu inspectorii, directorii, secretariatele și cadrele didactice prin intermediul mesageriei, și fundamentează politici publice pe date concrete.