123
Propunere pentru Nicolina-CUG-Ciurea
Traficul și poluarea de la fiecare intrare în Iași trebuie tratate separat, cu soluții specifice.
Argument
Cunoaștem următoarele aspecte:
a. Conform unui studiu al Comisiei Europene si preluat de Direcția de Sănătate (1) 23 % din emisiile de CO2 (dioxid de carbon) din transporturi sunt generate în zonele urbane
b. Iașul este unul dintre cele mai poluate orașe din România (2)
c. 96% din cetățenii Uniunii Europene din zonele urbane sunt expuși la niveluri nocive ale poluării aerului
Având în vedere argumentele anterioare, consider că este nevoie de o schimbare a paradigmei în ceea ce privește modul în care înțelegem, gestionăm și planificăm pe termen scurt, mediu și lung problematica transportului și a mobilității urbane.
Politica la nivel local trebuie corelată cu strategia la nivel județean și implicit național. Autoritățile locale sunt obligate să identifice disfuncționalitățile urbanistice și să aplice măsuri de remediere.
(1) Săptămâna Europeană a mobilității 2019 (pdf), accesat la data de 03.06.2023
(2) Digi: Judeţul Iaşi, al doilea cel mai poluat din ţară, accesat la data de 27.05.2023
23% din emisiile de CO2 sunt generate în zonele urbane
Iașul este unul dintre cele mai poluate orașe din țară
96% din cetățenii UE din zonele urbane sunt expuși la poluare
Plan de implementare/ Etape și resurse
Propunerea de eficientizare și valorificare a transportului public în zona de sud a municipiului Iași implică o abordare etapizată în 3 pași, respectiv:
Pasul 1.
Abordarea strategică
Pasul 2.
Investiții de implementat
1) Realizarea unui Studiu de trafic la nivelul aglomerării urbane Iași (municipiul Iași și comunele învecinate/zona metropolitană Iași). Documentația respectivă ne va arăta amploarea traficului, compoziția traficului si tendința acestuia.
2) Realizarea unei anchete de circulație Origine – Destinație pentru identificarea originii fluxurilor de circulație și direcțiile de deplasare.
3) Corelarea transportului public, a traseelor și a flotei cu necesitățile și realitățile metropolitane actuale și viitoare
4) PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă), documentație aflată în plină actualizare trebuie să devină cu INSTRUMENT DE LUCRU, o strategie OPERAȚIONALĂ.
5) Inițierea unei strategii – proiect pilot de tip CARLESS (zone/areale fără mașină).
1. Extinderea benzii unice din zona Nicolina (3) în etape:
a) etapa 1: extindere pe zona Lidl Nicolina-Selgros (Figura nr.1)
b) etapa 2: extindere pe zona Selgros-Tehnopolis4 (Figura nr. 2)
c) etapa 3: extindere pe zona Tehnopolis-Ciurea (Figura nr. 3)
2. Creșterea numerică a mijloacelor de transport public pe relația Podu Roș-Nicolina-Cug-Lunca Cetățuii, a frecvenței curselor de autobuz si tramvai (3-5 minute)
3. Extinderea infrastructurii pentru transport alternativ (bicicleta, trotineta)
4. Mutarea mașinilor parcate la bordură pe șos. Nicolina in viitoarele parking-uri dintre blocuri
5. Elaborarea de Planuri Integrate de Regenerare Urbană cu scopul construirii de spații publice multifuncționale (parcări pe nivele + spațiu pentru recreere și sport la suprafață) pe domeniul public în “spatele blocurilor”
6. Construirea parcărilor de tip Park’N’Ride în zona Tehnopolis și a gării Ciurea (identificare de terenuri din domeniul public/semnarea de protocoale de colaborare intre uat Iași/Ciurea si CFR Infrastructură)
7. Operaționalizarea trenului metropolitan pe relația Iași-Ciurea si cu extindere Iași-Holboca + Iași-Podu Iloaiei.
8. Creșterea capacității portante a DJ 248 (adiționarea cu o bandă de circulație) prin asigurarea unui culoar dedicat/bandă de circulație dedicată pentru transportul public metropolitan.
Pasul 3.
Politica de mobilitate
1. Parcare gratuită în Park’N’Ride-urile de la Ciurea/Tehnopolis pentru cei care achiziționează bilete/abonamente la CTP5 (autobuz/metrou) sau CFR Călători/OTF-iști privați (tren metropolitan Iași-Ciurea)
2. Stabilirea unei zile din timpul săptămânii în care transportul public să fie gratuit. De preferat cea mai aglomerată zi a săptămânii: miercuri sau vinerea (verde)
3. Încurajarea carsharing-ului, a utilizării transportului public, a mijloacelor de transport alternativ (bicicletă/trotinetă) prin campanii media cu frecvență de difuzare zilnică
4. Aplicarea legii pentru conducătorii auto care parchează pe trecerile de pietoni/în intersecții/pe trotuare/scuaruri; creșterea tarifelor de utilizare a parcărilor publice in zona centrala in strânsă corelare cu un transport public extins, eficient, rapid si la timp.
Concluzii
Printr-o politică de mobilitate coerentă ce implică creșterea importanței și valorizarea transportului public în sudul zonei metropolitane Iași, regenerarea urbană a spațiilor publice (din spatele locuințelor colective) în vederea utilizării pentru parcaje auto, transformarea șoselei Nicolina într-un bulevard urban împreună cu o campanie de educație și mediatizare a acestor măsuri, ulterior comportamentul uman se va adapta mai ușor la noua paradigmă a mobilității durabile.